Mensen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking laten ander gedrag zien dan dat we gewend zijn binnen de sociale omgeving. Ze communiceren anders, geven andere signalen af en zijn moeilijker te peilen voor veel professionals. Althans, dat is hoe we het vaak lezen. Wij zien in deze groep mensen de charme, de kwetsbaarheid en erkennen de kleine stapjes vooruit. We onderzoeken graag met jullie professionals hoe klein communicatie mag en kan zijn, hoe we signalen oppikken en hoe we menselijk en passend hierop aan kunnen sluiten.
Deze groep cliënten ervaart dat professionals vanuit een positieve en open blik hun hulp en ondersteuning bieden. Dat geeft ze een gevoel van veiligheid en waardering wat in veel gevallen zal leiden tot minder frustratie en uitingen van gedrag.
In de organisatie en op specifieke afdeling, wordt meer rust en stabiliteit ervaren. Doordat professionals hun verwachtingen dempen ten behoeve van de client, zullen professionals meer voldoening en werkplezier ervaren. De naasten van cliënten ervaren een positief zorgklimaat waarbij ieder stapje vooruit gewaardeerd wordt en geen must is.
“Door hulpverleners te trainen in het “klein kijken”, lukt het om in te spelen op de behoefte van de cliënt. Signalen worden eerder opgepakt en de hulpvraag kan beter in kaart worden gebracht, wat door passende communicatie vanuit de hulpverlener resulteert in kwalitatief betere zorg voor de cliënt”.