Professionals zijn ook maar gewoon mensen. Zoals ook in het normale leven het geval is, ervaar je in de zorgverlening tegenslagen en teleurstellingen. Dat heeft met eigen verwachtingen te maken in relatie tot de realisatie daarvan. Maar zelfs als je verwachtingen bijstelt, vinden er onverwachte tegenslagen plaats. Het feit dat we hier ‘gevoel’ bij hebben, maakt je een zorgprofessional. Maar dit gevoel moet niet leiden tot gezondheidsproblemen, mentale klachten of het onterecht vertalen van deze teleurstelling naar de cliënt. Mentale veerkracht gaat daarmee terug naar jou als persoon en jouw coping strategieën. Door jezelf te beïnvloeden, beïnvloed je de ander.
Hoe fijn is het dat je als client het gevoel hebt dat je een foutje mag maken en dat je niet meteen wordt afgerekend. Dat er een veilige omgeving is waarbij de verwachtingen van professionals er niet voor zorgen dat jij als client op je tenen moet lopen. Als client heb je niet altijd invloed op tegenslagen en heb je daar niet altijd bewust een aandeel in. En als je dan toch een keer een foutje maakt, dat je dan opbouwend met de zorgprofessional kunt toewerken naar een situatie waarin dit wel lukt.
Doordat professionals zowel zakelijk als privé beter in balans zijn, ontstaat er minder verzuim, verloop en afwezigheid. Het gesprek dat je als organisatie of leidinggevende voert, wordt meer open gevoerd waarbij kwetsbaarheden geen zwakte zijn maar een inzicht om uitval in de toekomst te voorkomen. Voor cliënten is er meer begrip en waardering als er onverwachte situaties ontstaan door toedoen van.