Je moet eerst met iemand zijn, voordat je er voor iemand kunt zijn. Dat klinkt ingewikkeld toch? Dat is het stiekem ook. Om vanuit presentie te kunnen werken, moeten jouw professionals namelijk allerlei aannames en automatismen loslaten. Je moet jezelf kennen en echt oprecht de intentie hebben om de ander te leren kennen als persoon en met zijn/haar behoeften. Per client kan die zorgverlening dus wezenlijk anders zijn en worden. Maar als jouw professionals op dat punt komen, dan gebeuren de mooiste dingen en worden de mooiste resultaten geboekt.
Onbedoeld werken professionals vanuit automatismen en hun eigen overtuigingen. Dat kan niet anders. Cliënten gaan hier, in meer of mindere zin, in mee. Zorg zal echt wel worden toegespitst op iedere persoon maar de cliënt zal zich niet altijd gehoord voelen of de ruimte ervaren om hiernaartoe te werken. Na deze training ervaren cliënten dat professionals zich actief zullen inzetten om hen beter te begrijpen en vanuit daartoe te werken naar hulpverlening die nog beter aansluit bij de cliënt in kwestie.
Als organisatie streef je naar wendbaarheid. De behoeften van vandaag zijn niet de behoeften van 10 tot 20 jaar geleden. Jullie professionals kunnen dus ook niet enkel blijven doen wat ze deden. De presentie benadering daagt professionals uit om hun eigen automatismen onder de loep te nemen waardoor meer reflectieve en leerbare afdelingen ontstaan.